Artbite

A un moment donné, quelque part, une œuvre d’art éclôt... singulière et remarquable parmi d’autres.

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Techniques

gravure, peinture, photographie,sculpture, teinture etc...

Les premiers outils des humains depuis la Préhistoire sont leurs mains et puis leurs cerveaux élaboreront des techniques d’expression par essais-erreurs parce que la curiosité humaine est insatiable.

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Les pigments dilués avec un liquide sont souvent projetés à l'aide d'un chalumeau quelconque autour de la main posée sur la paroi et parfois c'est la main, trempée dans le pigment additionné d'un liant liquide, qui est posée sur la paroi lithique pour y laisser sa trace, une (...)  JPEG - 200.1 ko
Les figurations de mains dans l’art préhistorique
Les pigments dilués avec un liquide sont souvent projetés à l’aide d’un chalumeau quelconque autour de la main posée sur la paroi et parfois c’est la main, trempée dans le pigment additionné d’un liant liquide, qui est posée sur la paroi lithique pour y laisser sa trace, une empreinte.

Voir aussi :
l’Agriculture - l’ Anamorphose - l’Assemblage - l’Art Money - le Collage - la Construction - le Découpage - l’Estampe - le Graphisme - la Gravure - le Gunitage (voile de béton) - l’ Infographie - l’ Installation - le Jardinage - le Laminage, déformation plastique - - le Modelage - l’Organisation - l’Origami (papier plié) - la Pédagogie - la Peinture] - le Pochoir - la Photographie - le Pliage - la Sculpture - le Spectacle de rue - la Sublimation - la Suspension - la Taille directe - la Teinture - le Tissage - la Tonsure - le Trompe-l’oeil - la Vidéo -

Techniques

Le modelage de la tôle ondulée

plaques de tôle en continu, sortant du laminage en usine

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« A un moment donné, quelque part, une oeuvre d’art éclôt, singulière et remarquable parmi d’autres ».

Il existait déjà des hangars, pour l’aviation, en plaques de tôle ondulée, mais les plaques étaient courbées dans le sens des ondulations de la tôle.

Shuhei ENDO, architecte, découvre le modelage de la tôle ondulée dans le sens de la tôle sortant en ruban continu du laminage, avant d’être détaillée en plaques de 6 m de long et utilise ce modelage comme système de construction.

Le ruban d'acier comme matériau de construction.  JPEG - 12.2 ko
Shuhei Endo, architecte
Le ruban d’acier comme matériau de construction.

Since founding his own studio nearly 15 years ago, Shuhei Endo (b. 1960) has been concerned with creating architectural spaces out of continuous strips of material - most often rolled or corrugated sheet steel - that encompass both roof and wall, looping and coiling to enclose interior spaces while leaving much of the structure exposed. To date, his projects have been small-scale, mostly concentrated in the Kansai region : a parking structure for bicycles (Cyclestation M), a public toilet facility in an outdoor park in Hyogo (Springtecture H), a railroad station (Transtation O), a rural agricultural market (Rooftecture B).

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Shuhei Endo, architecte
Rooftecture OT2.

Responding to their standardized, industrial materials, Endo’s projects carry generic names with repetitive suffixes and one-letter IDs, but their form is anything but generic - the projects resemble abstract sculpture more than they do architecture with regular geometries. Of his Springtecture H lavatory facility, Jonathan Glancey of « The Guardian » wrote : « This is a brilliant, unabashed swirl of galvanised corrugated metal, its loops and spirals derived from the structural logic of this malleable material. » In addition to small-scale work, Endo has designed two larger competition entries, including an addition to an art museum in northeastern Japan (Springtecture A/Aomori project, 2000), and an addition to the headquarters of the World Intellectual Properties Organization in Geneva (Rooftecture W/Wipo Project, 2000).
Endo earned a master’s degree from Kyoto City University of Art and worked at Osamu Ishii & Biken Associates in Japan before opening his own office. He was named by Architectural Record as one of nine of the most talented emerging architects in the magazine’s « Design Vanguard 2001, » and received an Architectural Review award in 2000. This book follows the format of Electa’s series on contemporary architects, showcasing 32 of Endo’s projects with concise project descriptions, excellent color photographs, plans, and drawings. It includes a complete illustrated list of projects, a biography, and bibliography.

About Hiroyuki Suzuki, the Author of « Shuhei Endo : Paramodern Architecture » *(edited by hiroyuki suzuki : Electaarchitecture)
Hiroyuki Suzuki is a professor in the architecture department at the University of Tokyo, from which he holds a masters degree in engineering. He has been a research fellow at the Courtauld Institute in London, and was a visiting professor in the Department of Fine Arts at Harvard University in 1993. He is the author of Contemporary Architecture of Japan (Rizzoli, 1991), and has published numerous essays and articles in international journals. Author’s/Photographer’s Residence : Tokyo, Japan —This text refers to the Hardcover edition.

* What does it means ? (...) paramodern architecture refers to a specific architectural structure featuring « continous surfaces or strips that form the outer shell, floors and roofing, in their continuity partly sharing and shaping the complete building they define ». Endo’s Springtecture H and Rooftecture S are good examples of this paramodern philosophy. Shuhei Endo.